پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو
سرخط خبرها

مدیرکل تعاون خراسان رضوی: ۴۸ هزار اشتغال جدید در خراسان رضوی ایجاد و ثبت در سامانه رصد شده است

  • کد خبر: ۱۳۴۵۲۸
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶
مدیرکل تعاون خراسان رضوی: ۴۸ هزار اشتغال جدید در خراسان رضوی ایجاد و ثبت در سامانه رصد شده است
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر تقریبا ۴۸ هزار اشتغال جدید در استان در سامانه رصد اشتغال کشور ثبت شده است که به لحاظ تعداد ثبتی‌ها خراسان رضوی پس از تهران و خوزستان رتبه سوم را دارد.

گروه اقتصاد|شهرآرانیوز، محمدامین بابایی امروز ۲۲ آبان‌ماه در نشست خبری هفته جهانی کارآفرینی که در محل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان برگزار شد، اظهار کرد: برنامه‌های هفته جهانی کارآفرینی نزدیک به ۷ سال است که در تقویم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سال ۹۴ وارد شده و امروزه این هفته در تقویم نهادینه شده است.
وی افزود: در آن سال‌ها تمامی برنامه‌هایی که برای این هفته طراحی شده بود به ۱۰ برنامه هم نمی‌رسید، اما خوشبختانه امروز پس از ۷ سال که از این کار فرهنگی به صورت ویژه در استان گذشته است شاهد راه‌اندازی مراکز نوآوری زیادی در مشهد هستیم بهترین آن‌ها کارخانه نوآوری مشهد است.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی عنوان کرد: امروز که کار‌های ترویجی و فرهنگی زیادی در حوزه کارآفرینی برنامه‌ریزی و پیگیری می‌کنیم، دانشگاه‌های مختلفی از جمله دانشگاه فردوسی، خاوران، حکیم سبزواری، پارک علم و فناوری و... پای کار آمده‌اند و به صورت ویژه در این عرصه‌ها در حال فعالیت هستند. دراین زمینه دانشگاه آزاد مرکز رشد و سرانه نوآوری را راه‌اندازی کرده و دانشگاه فردوسی نیز علاوه بر مرکز رشدی که دارد پارک علم و فناوری را هم راه‌اندازی کرده است.
بابایی خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز شاهد هستیم که در سطح ملی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری رویداد باشگاه کارآفرینان نوجوان تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرده‌اند.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: در واقع هدف ما این بود که بتوانیم تمامی شهرستان‌های استان را پای کار آوریم که تا کنون بیش از ۸ شهرستان به صورت ویژه پای کار آمده‌اند و شهرستان‌هایی که عملکرد ضعیف‌تری هم داشته‌اند آن‌ها نیز در تلاش هستند که خود را به این سطح برسانند که خوشبختانه با این اقدامات توانسته‌ایم به این هدف خود دست پیدا کنیم.
بابایی بیان کرد: برای هفته جهانی کارآفرینی ۳۵ برنامه در فضای مجازی، ۳۷ برنامه به صورت حضوری در سطح مشهد و ۳۷ برنامه هم در سطح شهرستان‌ها برنامه‌ریزی شده است. بر همین اساس نزدیک به ۱۱۱ برنامه در سطح استان برنامه‌ریزی شده است.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تشکلات بخش خصوصی مانند انجمن شتاب دهنده‌ها، اتاق بازرگانی، کانون کارآفرینان، انجمن مراکز مشاوره، انجمن کاریابی استان و... هم به این جریان متصل شده و پای کار آمده‌اند تا بتوانند برنامه‌هایی را برای این هفته برگزار کنیم.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بیان کرد: عمده برنامه‌های ویژه‌ای که برای این هفته جهانی برنامه‌ریزی شده، اجرای وبینار‌های تخصصی در حوزه کارآفرینی، آموزش قوانین کار در فضای مجازی و... است.
بابایی اظهار کرد: به جهت اینکه یکی از ابزار‌های مهمی که کارآفرینان باید با آن آشنا شوند چالش‌هایی است که با دستگاه‌های اجرایی خواهند داشت که از جمله آن می‌توان به دغدغه‌ای که بسیاری از کارآفرینان و صاحبان استارتاپ‌ها در ابتدای کار با قرارداد با نیرو‌های کار دارند؛ اشاره کرد که در همین راستا مققر شده تا آموزش همگانی آن را برگزار کنیم تا همه بتوانند از این آموزش‌ها استفاده کنند تا از این طریق به افرادی که صاحب ایده هستند کمک کنیم تا از ظرفیت بخش تعاون استفاده بیشتری داشته باشند. بحث معرفی سرفصل‌های تسهیلاتی که نیاز کارآفرینان مهم است نیز یکی دیگر از برنامه‌های طراحی شده برای این هفته است.
وی گفت: بر اساس مطالعات انجام شده بیش از ۷۰ درصد کسب‌وکار‌ها در یکسال اول به علت نداشتن تجربه کافی با شکست مواجه می‌شوند. تجربه‌ای که ما از فرایند چندساله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتیم، نشان می‌دهد که در این زمینه حلقه مفقوده‌ای وجود داشته و آن حلقه مفقوده؛ نبود مراکزی به نام مراکز مشاوره کارآفرینی است که این مراکز را تقریبا از سال ۹۰ در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه قرار گفت و تا کنون نیز ادامه دارد.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بیان کرد: در حقیقت با توجه به این خلا مراکز مشاوره کار آفرینی را برای اولین بار راه‌اندازی شد. در حال حاضر در استان تعداد ۹۴ مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی وجود دراد که از این رقم ۱۸ مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی مربوط به ۷ ماهه ابتدایی سال جاری است که مجوز فعالیت خود را دریافت کردند.

۳۵ مرکز شتاب دهنده در استان فعالیت می‌کنند

بابایی عنوان کرد: مراکز مشاوره جدای از شبکه‌سازی که می‌توانند انجام دهند عمده‌ترین نقش‌آفرینی که می‌توانند داشته باشند این است که مسیر راه‌اندازی کسب‌وکار را کوتاه کنند. در حال حاضر نزدیک به ۳۵ مرکز شتاب دهنده در استان و به ویژه مشهد در حال فعالیت هستند. در این میان یکی از چالش‌های ما این است که اکثر این مراکز در مشهد مستقر شوند.
وی خاطرنشان کرد: در حقیقت هدفی که ما به دنبال امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین انجمن شتاب‌دهنده‌ها و سازمان صنعت و معدن و اداره کار هستیم تا از این طریق فضای اشتراکی را در صنعت خود وارد کنیم. به عبارتی با این کار به دنبال این هستیم که فضای صنعتی را پای کار آوریم.

باید دیوار‌های فیزیکی میان دانشگاه‌ها و کارآفرینان برداشته شود

بابایی خاطرنشان کرد: در واقع وقتی دانشگاه بناست که در دانشگاه نسل چهارم کار کند به این معناست که در قبال جامعه خود مسئولیت دارد. به جایگا‌هایی برای ارتباط صاحبان کسب‌وکار و یا کارآفرینان با مراکز دانشگاهی داریم. به همین جهت ما باید بتوانیم دیوار‌های فیزیکی که میان دانشگاه و کارآفرینان وجود دارد حذف کنیم. به عبارتی دانشگاه باید برای کارآفرینان ما فرش قرمز پهن کند و کرسی کارآفرینی را در دانشگاه بگذارند.

صنایع پیشران ما باید زایشی باشند

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: نیاز داریم که صنایع پیشران ما صنایع زایشی باشند که اگر صنایع ما به این سمت پیش روند در این صورت می‌توانند موفق شوند. در این میان یکی از صنایعی که در این حوزه عملکرد خوبی داشته است، صنایع ماشین سازی اراک است.
بابایی عنوان کرد: پس با این وجود اگر ما معتقدیم که دیوار فیزیکی بین دانشگاه و کارآفرینی باید برداشته شود، صنعت ما هم باید این دیواری که بین خود و کارآفرینان کشیده است را بردارد، چرا که ارتباط بین صنعت و دانشگاه با مدل‌های مردمی جوابگو نیست بلکه صاحبان صنعت و کارآفرینان ما مسائل و مشکلاتی که با آن مواجه هستند را مطرح کنند و از صاحبان ایده برای ارائه راهکار‌هایی در این خصوص دعوت کنند.
وی افزود: ما نیازمند این موضوع هستیم تا با یک رویکرد نوآوری و کارآفرینی به بخش تعاون نگاه ویژه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم شبکه مسائل و بخش تعاون را حل کنیم که در همین راستا نیز وزارت تعاون، کار و رفاه، مرکز نوآوری و یا منتال را راه‌اندازی کرده است که ما در حال حاضر نیز پیگیر این موضوع هستیم که مرکز منطقه‌ای منتال را در استان و به ویژه در مشهد راه‌اندازی کنیم.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: آنچه که تقریبا می‌توان گفت پاشنه آشیل بخش کارآفرینی است؛ تشخیص است. همین موضوع است در فرایند کارآفرینی کمک می‌کند تا یک کسب‌وکار در بازار ماندگار شود و در مسیر توسعه قرار گیرد.

ثبت ۴۸ هزار اشتغال جدید در خراسان رضوی

بابایی عنوان کرد:  در تلاش هستیم که به رتبه دوم دست پیدا کنیم. در سامانه رصد آن دسته از اشتغال‌هایی که در سال ۱۴۰۱ ایجاد شده‌اند، ثبت می‌شوند.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر شاخص فرصت‌های شغلی اعلامی توسط دستگاه‌های استانی۴۱ درصد، صدور مجوز مشاغل خانگی ۳۳ درصد، تسهیلات پرداختی مشاغل خانگی ۱۴ درصد، ایجاد اشتغال مشاغل خانگی در راستای الگوی مشاغل خانگی ۱۰ درصد، اجرای طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی ۲۲ درصد، بکار گماری جویندگان کار از طریق کاریابی‌های غیر دولتی ۱۱ درصد و معافیت بیمه‌ای کارفرما ۲۳ درصد است.
بابایی ادامه داد: شاخص جمعیت استان بر اساس برآورد سال ۱۴۰۱ با جمعیتی بالغ بر هفت میلیون و ۷۱ هزار نفر که نسبت جمعیت استان به کشور ۸.۲ است. همچنین جمعیت شهری بر اساس برآورد سال ۱۴۰۱ بالغ بر پنج میلیون و ۲۸۲ هزار نفر و جمعیت روستایی بر اساس برآوردی که در سال ۱۴۰۱ داشته‌ایم یک میلیون و ۷۸۹ هزار نفر است.
وی اظهار کرد: در حاضر نیز شاخص تعداد خانوار در استان یک میلیون و ۹۳۸ هزار و ۷۰۳، جمعیت ۱۵ سال و بالاتر چهار میلیون و ۸۸۹ هزار نفر، جمعیت شاغل دو میلیون نفر، جمعیت بیکار ۱۳۲ هزار نفر، تعداد کارگاه‌های تحت پوشش تامین اجتماعی تا شهریورماه سال جاری ۸۸ هزار و ۷۸۸ نفر، تعداد کارگاه‌های بیشتر از ۵۰ نفر تا شهریورماه سال جاری ۲۱۰۵ نفر و تعداد کل بیمه شده‌ها هم تا شهریور امسال ۹۶۱ هزار و ۵۷ نفر هستند.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به نرخ بیکاری و مشارکت اقتصادی در تابستان امسال در سطح استان عنوان کرد: شاخص نرخ بیکاری در تابستان امسال ۷.۲ بوده که نسبت به سال گذشته که عدد آن ۷.۵ بوده ۰.۳ کاهش پیدا کرده است. همچنین نرخ مشارکت در تابستان امسال ۴۲.۴ بوده که نسبت به سال گذشته که ۴۰.۳ بوده ۲.۱ افزایش پیدا کرده است.
بابایی ادامه داد: همچنین شاخص نرخ شاغلین در بخش‌های اقتصادی در بخش کشاورزی در تابستان سال گذشته ۲۱.۱ بوده که این رقم امسال به ۱۷.۴ رسیده است، در بخش خدمات نیز این رقم در تابستان سال گذشته ۴۴.۳ بوده که امسال به ۴۷.۳ رسیده است و در بخش صنعت هم در تابستان سال گذشته ۳۴.۶ بوده که در تابستان امسال به ۳۵.۶ رسیده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->